Monday, July 02, 2012

Tanyalah Ustaz?

This morning me and my parents had our breakfast together while watching TV9's Tanyalah Ustaz on TV. Today's topic was on 'Wanita Dominan' - discussing the issues about career women, how can they achieve place in Jannah, what are the limitations and conditions of being a career woman etc.

Then there was Q&A session, where this old makcik asked about what are the careers that are more suitable and gender-appropriate for women. 

'Alah, ni soalan soalan ni dia dah sediakan awal-awal lagi ni, tinggal Ustaz nak jawab je ni...', ayah aku berceloteh. Ayah aku memang suka jadi tukang komen tak berbayar untuk rancangan rancangan TV ni. Ada saja nak menambah. Tadi pun ayah aku highlightkan sorang makcik dalam TV tu yang muka dia 'nampak macam orang Palestin' (aku quote kata2 ayah aku) and mak aku mampu tersengih je.

Ok back to the story. The ustaz then explained about women during Rasulullah's (pbuh) time, about Ummu 'Atiyyah (the one in charge of Muslim womens' funeral) and Rufaidah (the first Muslim doctor) - we thought she was a nurse but the Ustaz mentioned her being a doctor.

After that, the Ustaz easily concluded 'That's why the job that is most suitable for a woman is being a Doctor..' I was like, What!! That is the conclusion?

And of course, my father, having heard what the Ustaz said, told me 'Haa! Dengar tu Ain. Pekerjaan yang sesuai untuk orang perempuan ni jadi Doktor, bukannya masuk Animasi ke ape ke... Ha cuba tanya Ustaz tu, Ustaz ustaz, oghang pompuan (loghat orang Kedah sebab Ustaz Tanyalah Ustaz tu bercakap guna loghat ni) seswai ka kalau nak masuk bidang Animasi? Buleh ka ustaz? Seswai kaa?'

My Mom laughed loudly and I started giggling too.

Haishh. Time aku ada kat situ lah time ustaz tu nak cakap pasal topik tu. Cuba la tunggu aku habis makan dulu, baru nak fire. Pfft.

ps. Lepas konklusi Ustaz tu, ada jugak dia mention pekerjaan2 lain yang sesuai dibuat oleh orang perempuan macam jadi Guru/Lecturer and Accountant. Cuma time tu kitorang dah siap makan, so tak sempat da lah aku nak buat counter-argument dengan ayah aku. Lol

2 comments:

  1. Ape name ustaz tu ye?...

    ReplyDelete
  2. Ustaz Hanafi Abdul Malek. Sempoi je ustaz ni. Best.

    Ni salah satu slot dia: http://www.youtube.com/watch?v=xQfuNioeE24&feature=relmfu

    Tapi time yang saya tengok tu, dia pakai spek and loghat Kedah dia lagi obvious, hehe :)

    Tak jumpa tajuk 'Wanita Dominan' dalam YouTube, maybe bleh cari dalam tonton.com.my :)

    ReplyDelete